Vinnarintervju Anders Storm, Sivers Semiconductors – Börs-vd:ar på Twitter, First North

börs-vd, Anders Storm, Sivers Semiconductors, Twitter, Vinnarintervju

Vinnarintervju Anders Storm, Sivers Semiconductors – Börs-vd:ar på Twitter, First North

Som traditionen bjuder avslutar vi vår årliga kartläggning och ranking av de twittrande börs-vd:ar med en vinnarintervju. Vi presenterar intervjuerna i de sex kategorier som ingår i kartläggningen; Large Cap, Mid Cap och Small Cap från Nasdaq Stockholms huvudlista, First North Growth Market, Nordic Growth Market (NGM) samt Spotlight Stock Market.

Varför kartlägga twittrande vd:ar?

 

Ända sedan starten av Box Communications för dryga 10 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar börsbolagens kommunikation. Med lång erfarenhet från finansbranschen kunde vi se att i synnerhet börsbolagen och dess vd:ar lever i en extra intressant och utsatt miljö när information sprids snabbare och snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt.

 

Den pågående pandemin, som förhoppningsvis snart är över, har accelererat den digitala omställningen ytterligare. Så i takt med att allt fler har vant sig med att kommunicera digitalt, oavsett det sker via ljud, bild, film eller text, så kommer trycket att öka på företag att inte bara vara digitala internt utan faktiskt inkorporera det i all kommunikation. Och för att få snabb intern acceptans och ett stort externt genomslag är det oerhört viktigt att ledningen visar vägen, och där kan Twitter fungera som ett startskott. Som vi nyligen skrev i texten "Den digitala vd:n visar vägen in i framtiden" så kommer det bli allt viktigare med äkta och genuin kommunikation för att bryta igenom bruset, och vem är väl då bättre lämpad att fungera som bolagets influencer än dess vd?

 

Den här kartläggningen gör vi för att lyfta fram goda förebilder som förhoppningsvis kan vara en inspiration för andra att ta efter.

 

Motiveringen - vinnare First North Growth Market
Anders Storm, Sivers, Börs-vd, Twitter, vinnare.

Anders Storm (@StormSivers), Sivers Semiconductors AB

Att ta sig upp till toppen på First North är en verkligen en bedrift, konkurrensen är stenhård. Man kan verkligen säga "”If you can make it there you can make it anywhere”. Vi har följt Anders Storm och Sivers under flera år. Förra året hamnade han precis utanför listan, men trots ett otroligt starkt gäng twittrare var det i år ingen tvekan om vem som är herre på täppan. Vi kan verkligen rekommendera andra vd:ar att titta på det Anders om man behöver inspiration. Vi passar på att gratulera Anders till topplaceringen, men också den flytt till Nasdaq Stockholms Main Market som bolaget nyligen gjorde. Nästa år konkurrerar Anders med vd:arna på Mid Cap-listan.

Vinnarintervjun - Anders Storm

 

1) kan du kort berätta om dig själv och bolaget du är vd för?

Jag heter Anders Storm och är vd och koncernchef för Sivers Semiconductors. Jag har arbetat i 25 år inom data- och telekombranschen, varav av 6 år för Sivers. Sivers tillverkaren 5G chip och laserchip till fiber och sensorer. Sivers är sedan 10 juni noterat på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista, efter 3,5 år på First North.

 

2) Hur kom du i gång med Twitter?

Jag började använda Twitter lite lätt 2010 när jag vara engagerad i ett tidigare bolag som hette Birdstep. Men det var väldigt lite. 2016 såg jag en artikel från Nyhetsbyrån Direkt att man ville se fler börs-vd:ar på Twitter. Jag tyckte det lät logiskt och började använda Twitter 2016 när jag blev vd för Sivers, dock enbart på jobbet - Jag skriver aldrig privat.

 

3) Vilken var din största utmaning?

Såg inga direkta utmaning. Är ganska van vid telefoner och teknik, då jag var på Sony Ericsson i många år och även är utbildad Civilingenjör i datateknik.

 

4) Ser du några affärsmässiga fördelar?

Inte direkt för våra affärer men för att nå aktieägare och finanstwitter är det ju oöverträffat.

 

5) nackdelar?

Kan ta lite tid av min ”fritid" men det är det värt för att kunna ha pulsen på marknaden och våra aktieägare.

 

6) Hur mycket dialog har du med sina följare?

Ganska mycket skulle jag säga. Försöker ofta svara på frågor, om jag får pga av regler och om det är trevligt ställda.

 

7) Hur tycker du att klimatet på Twitter är?

Bra för det mesta, men många påhopp via DM när aktierna inte går som folk vill.

 

8) Hur mycket tid lägger du på ditt twittrande?

Ingen aning, det skall man nog inte räkna på det sättet.

 

9) Vad är dina bästa tips för den vd:n som ännu inte kommit i gång eller bara gjort några mindre försök?

Börja dela bolagets information, tex aktieträffar, presentationer kvartalsrapporter, PM. Det är enkelt.

Prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

%d bloggare gillar detta: