Vinnarintervju Rikard Josefson, Avanza Bank – Börs-vd:ar på Twitter, Large Cap

Börs-vd:ar Twitter, Rikard Josefson, Avanza, IR, Investor Relations

Vinnarintervju Rikard Josefson, Avanza Bank – Börs-vd:ar på Twitter, Large Cap

Som traditionen bjuder avslutar vi vår årliga kartläggning och ranking av de twittrande börs-vd:ar med en vinnarintervju. Vi presenterar intervjuerna i de sex kategorier som ingår i kartläggningen; Large Cap, Mid Cap och Small Cap från Nasdaq Stockholms huvudlista, First North Growth Market, Nordic Growth Market (NGM) samt Spotlight Stock Market.

Varför kartlägga twittrande vd:ar?

 

Ända sedan starten av Box Communications för dryga 10 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar börsbolagens kommunikation. Med lång erfarenhet från finansbranschen kunde vi se att i synnerhet börsbolagen och dess vd:ar lever i en extra intressant och utsatt miljö när information sprids snabbare och snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt.

 

Den pågående pandemin, som förhoppningsvis snart är över, har accelererat den digitala omställningen ytterligare. Så i takt med att allt fler har vant sig med att kommunicera digitalt, oavsett det sker via ljud, bild, film eller text, så kommer trycket att öka på företag att inte bara vara digitala internt utan faktiskt inkorporera det i all kommunikation. Och för att få snabb intern acceptans och ett stort externt genomslag är det oerhört viktigt att ledningen visar vägen, och där kan Twitter fungera som ett startskott. Som vi nyligen skrev i texten "Den digitala vd:n visar vägen in i framtiden" så kommer det bli allt viktigare med äkta och genuin kommunikation för att bryta igenom bruset, och vem är väl då bättre lämpad att fungera som bolagets influencer än dess vd?

 

Den här kartläggningen gör vi för att lyfta fram goda förebilder som förhoppningsvis kan vara en inspiration för andra att ta efter.

 

Motiveringen - vinnare Large Cap
Rikard Josefson, Avanza Bank, Digital vd, Börs-vd Twitter, vinnare

Rikard Josefson (@RikardJosefson), Avanza Bank 

Förra året efterlyste vi lite mer eget material från Rikard för att han skulle ta sig upp i topp. Det har han hörsammat i år, så även om Ola Rollén fortsätter att leverera så var det Rikard som drog det längsta strået. Att Rikard är närvarande och lyssnade är ytterligare egenskaper som gör att han hamnar i topp. ”Keep up the good work” och grattis säger vi.

Vinnarintervjun - Rikard Josefson

 

1) kan du kort berätta om dig själv och bolaget du är vd för?

Jag är 55 år och bor på Lidingö där jag även är född och uppvuxen. Tack vare min hund får jag komma ut i naturen varje dag och den här tiden på året uppskattar jag extra mycket. Jag har jobbat inom finansbranschen i hela mitt yrkesliv och just nu som VD för Avanza, en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Avanza har 1,5 miljon kunder med över 700 mdr SEK i totalt sparkapital.

 

2) Hur kom du i gång med Twitter?

Jag har alltid haft ett stort intresse för samhällsfrågor och startade mitt konto när jag var VD för Länsförsäkringar Bank.

 

3) Vilken var din största utmaning?

Som med allt annat man ska hinna med, så är det tiden att läsa in sig på olika ämnen och trådar.

 

4) Ser du några affärsmässiga fördelar?

Absolut, det är en viktig pusselbit för att ha kommunikation med bland annat kunder.

 

5) nackdelar?

Inte vad jag kan komma på.

 

6) Hur mycket dialog har du med sina följare?

Så mycket jag bara kan och hinner.

 

7) Hur tycker du att klimatet på Twitter är?

I alla sociala medier finns det ofta olika läger och sidor, men hittills har jag upplevt att klimatet är respektfullt, dock kan tonen kan ibland bli onödigt hård kan jag tycka.

 

8) Hur mycket tid lägger du på ditt twittrande?

Det är olika från dag till dag, men minst 10 min per dag.

 

9) Vad är dina bästa tips för den vd:n som ännu inte kommit i gång eller bara gjort några mindre försök?

Ta hjälp från ett proffs på sociala medier om du har någon i din närhet och lägg in det i kalendern som en morgonrutin. Har man ungdomar hemma får man ofta bra input!

Prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

%d bloggare gillar detta: