Vinnarintervju Roberto García Martínez, Eurobattery Minerals – Börs-vd:ar på Twitter, NGM

börs-vd, Roberto Garcia Martinez, Eurobattery Minerals, Twitter, Vinnarintervju

Vinnarintervju Roberto García Martínez, Eurobattery Minerals – Börs-vd:ar på Twitter, NGM

Som traditionen bjuder avslutar vi vår årliga kartläggning och ranking av de twittrande börs-vd:ar med en vinnarintervju. Vi presenterar intervjuerna i de sex kategorier som ingår i kartläggningen; Large Cap, Mid Cap och Small Cap från Nasdaq Stockholms huvudlista, First North Growth Market, Nordic Growth Market (NGM) samt Spotlight Stock Market.

Varför kartlägga twittrande vd:ar?

 

Ända sedan starten av Box Communications för dryga 10 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar börsbolagens kommunikation. Med lång erfarenhet från finansbranschen kunde vi se att i synnerhet börsbolagen och dess vd:ar lever i en extra intressant och utsatt miljö när information sprids snabbare och snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt.

 

Den pågående pandemin, som förhoppningsvis snart är över, har accelererat den digitala omställningen ytterligare. Så i takt med att allt fler har vant sig med att kommunicera digitalt, oavsett det sker via ljud, bild, film eller text, så kommer trycket att öka på företag att inte bara vara digitala internt utan faktiskt inkorporera det i all kommunikation. Och för att få snabb intern acceptans och ett stort externt genomslag är det oerhört viktigt att ledningen visar vägen, och där kan Twitter fungera som ett startskott. Som vi nyligen skrev i texten "Den digitala vd:n visar vägen in i framtiden" så kommer det bli allt viktigare med äkta och genuin kommunikation för att bryta igenom bruset, och vem är väl då bättre lämpad att fungera som bolagets influencer än dess vd?

 

Den här kartläggningen gör vi för att lyfta fram goda förebilder som förhoppningsvis kan vara en inspiration för andra att ta efter.

 

Motiveringen - vinnare NGM
Roberto Garica Martinez, Eurobattery Minerals, Börs-vd, Twitter

Roberto García Martínez (@Roberto_GarMar), Eurobattery Minerals

Engagemanget bland vd:arna på NGM har väl varit lite si och så där de senaste åren; listan har egentligen bara haft två deltagare som växlat i topp. I år har det verkligen hettat till. Det är ett jämnt fält där Roberto García Martínez från Eurobattery Minerals drog längsta strået och där Henrik Nyström från Star Vault var klar tvåa. Roberto García skriver om den elektriska revolutionen och batterimineralen, områden med en spännande framtid. Vi säger grattis!

Vinnarintervjun - Roberto García Martínez

 

1) kan du kort berätta om dig själv och bolaget du är vd för?

Jag är vd för Eurobattery Minerals, ett svenskt gruvföretag med visionen att hjälpa Europa att bli självförsörjande på hållbara batterimineraler.

 

2) Hur kom du i gång med Twitter?

Jag ville ha en plattform där jag kunde dela ögonblicksbilder från mitt liv och vara mer personlig jämfört med vårt företagskonto. Jag har bara varit på Twitter sedan hösten 2020 men jag är redan ett stort fan!

 

3) Vilken var din största utmaning?

Jag har en riktigt avslappnad attityd gentemot Twitter, jag gör det som ett bra komplement till våra andra kommunikationskanaler. Men som alltid är det svårt att hitta tiden! Om du vill bli stor på Twitter måste du lägga mycket arbete på det.

 

4) Ser du några affärsmässiga fördelar?

Ja. Det är fantastiskt att kommunicera på personlig nivå med följare och aktieägare. Jag kan ge dem insikter och nyheter och kan intensifiera relationen. Detta är bra för vår verksamhet.

 

5) nackdelar?

Med alla nyheter som flyger runt på Twitter och utmaningen med uppmärksamhet är det ibland lite svårt att se det som är kvalitativt och att ses av andra.

 

6) Hur mycket dialog har du med dina följare?

Jag är faktiskt alltid i kontakt med mina följare. Om de har frågor eller vill kommentera mina inlägg är jag gärna engagerad med dem.

 

7) Hur tycker du att klimatet på Twitter är?

För mig kan jag säga att klimatet på Twitter är riktigt positivt. Jag får bra feedback och folk är glada att se vad jag gör med mitt företag Eurobattery Minerals.

 

8) Hur mycket tid lägger du på ditt twittrande?

Detta beror på nyheterna. Jag postar bara relevanta saker.

 

9) Vad är dina bästa tips för den vd:n som ännu inte kommit i gång eller bara gjort några mindre försök?

Att vara äkta med en hälsosam portion självironi är nyckeln till att nå ut till din publik!

Prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */