Vinnarintervju Torbjörn Sjöström, Novus Group – Börs-vd:ar på Twitter, Spotlight

Torbjörn Sjöström, Novus Group, Börs-vd Twitter, kommunikation, Investor Relations

Vinnarintervju Torbjörn Sjöström, Novus Group – Börs-vd:ar på Twitter, Spotlight

 

Som traditionen bjuder avslutar vi vår årliga kartläggning och ranking av de twittrande börs-vd:ar med en vinnarintervju. Vi presenterar intervjuerna i de sex kategorier som ingår i kartläggningen; Large Cap, Mid Cap och Small Cap från Nasdaq Stockholms huvudlista, First North Growth Market, Nordic Growth Market (NGM) samt Spotlight Stock Market.

 

 

 

Varför kartlägga twittrande vd:ar?

Ända sedan starten av Box Communications för dryga 10 år sedan, då den digitala transformationen ännu var i sin linda, har vi följt hur de nya digitala kanalerna påverkar börsbolagens kommunikation. Med lång erfarenhet från finansbranschen kunde vi se att i synnerhet börsbolagen och dess vd:ar lever i en extra intressant och utsatt miljö när information sprids snabbare och snabbare till i stort sett alla intressenter samtidigt.

 

Den pågående pandemin, som förhoppningsvis snart är över, har accelererat den digitala omställningen ytterligare. Så i takt med att allt fler har vant sig med att kommunicera digitalt, oavsett det sker via ljud, bild, film eller text, så kommer trycket att öka på företag att inte bara vara digitala internt utan faktiskt inkorporera det i all kommunikation. Och för att få snabb intern acceptans och ett stort externt genomslag är det oerhört viktigt att ledningen visar vägen, och där kan Twitter fungera som ett startskott. Som vi nyligen skrev i texten ”Den digitala vd:n visar vägen in i framtiden” så kommer det bli allt viktigare med äkta och genuin kommunikation för att bryta igenom bruset, och vem är väl då bättre lämpad att fungera som bolagets influencer än dess vd?

 

Den här kartläggningen gör vi för att lyfta fram goda förebilder som förhoppningsvis kan vara en inspiration för andra att ta efter.

 
 
Motiveringen – vinnare Spotlight Stock Market
 
 
 

Torbjörn Sjöström (@t_sjostrom), Novus Group

Torbjörn var den enda vd:n som behöll första platsen från 2020. Med en fortsatt mycket aktiv, och viktig, kommunikation kring frågor som land annat berör Covid-19 och de undersökningar som Novus gör kring detta var Torbjörn det mest självklara valet i år. Grattis till första platsen!

 
 
 
 
Vinnarintervjun – Torbjörn Sjöström

 

1) kan du kort berätta om dig själv och bolaget du är vd för?

Novus är Sveriges mest välkända undersökningsföretag. De flesta känner till oss på grund av våra politiska undersökningar, men det vi gör mest är undersökningar som ge fakta och kunskap kring mänskligt beteende kring de områden våra kunder vill förstå. Våra kunder finns inom alla sektorer, privata företag, organisationer, myndigheter och politik.

 

2) Hur kom du i gång med Twitter?

Det var när twitter var ganska ungt och jag insåg att det var ett bra sätt att bygga relationer till främst journalister som ju fått som del i sin arbetsbeskrivning att twittra. Mycket av vårt gränssnitt är via journalister så det föll sig rätt naturligt.

 

3) Vilken var din största utmaning?

Att inte dras med i twittertjafs, att släppa idioterna och gå vidare istället för att dras med. När man twittrat många år så ser man hur twitter förändras. Först var alla glada och delade glatt, sedan kom det in en massa troll och attackerad folk för vad man delat, inte för vad man skrev. Då försvann faktiskt twitters bästa tid och antalet delningar gick ned radikalt. Från att vara en plattform för ömsesidigt utbyte blev det mer åt megafonhållet. Under den övergången var det tufft, det var inte roligt och man fick snarare fundera på vad man skulle ignorera och vad som var viktigt.

 

4) Ser du några affärsmässiga fördelar?

Oklart nu faktiskt. Novus hade ett företagskonto ett tag, men det lade vi ned, Twitter är inte för företagskommunikation. Sociala medier kräver nerven av en riktig människa. Den personliga touchen är viktigt. Samtidigt är det antagligen fördelen också. Får man till det, är ärlig och konsekvent så vinner man förtroende och skapar intresse. Men tiden då man måste vara på Twitter är nog över. Den kanske kommer tillbaka, men just nu är det inte som det var förr.

 

5) nackdelar?

Twitter är ett tveeggat svärd. Man riskerar att bli påhoppad för totalt osakliga kommentarer. Det man skriver kan misstolkas och användas emot en. Men ingen idé att vara på twitter utan att vara personlig och då riskera att någon drar felaktiga växlar på något. Men samtidigt är det inget krav att vara där. Min närvaro är mycket lägre nu än den var innan.

 

6) Hur mycket dialog har du med sina följare?

Jag försöker svara på alla seriösa frågor, kommentarer. Det är viktigt att ha en dialog. Twitter funkar inte som envägskommunikation. Även om det är mer slagsida åt det hållet nu tyvärr.

 

7) Hur tycker du att klimatet på Twitter är?

Det har blivit lite bättre jämfört med när det var som värst. Men jag saknar tiden då alla vågade dela intressanta tankeväckande texter och länkar. Då var det en fantastisk källa till nya perspektiv, man hittade nya följare och lärde sig saker. Nu är det tyvärr inte så längre.

 

8) Hur mycket tid lägger du på ditt twittrande?

Nu är det inte så mycket, någon timme i veckan kanske. Från när det var som mest och twitter var som bäst och roligast då var det minst en timme om dagen, antagligen mer.

 

9) Vad är dina bästa tips för den vd:n som ännu inte kommit i gång eller bara gjort några mindre försök?

Det är enkelt i teorin, säg något kul och intressant, nöt på, var öppen och svara andra. Kör inte bara PR materialet från företaget. Det kommer aldrig vara kul nog. Utan visa en del av dig själv. Personlig men inte privat 😊

 
 
 
 
 

 

Om du har några frågor eller vill ha mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, Vd &Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 
 
 
 
No Comments

Post a Comment

*

%d bloggare gillar detta: