Inlägg #500 och 10 i topp-listan över mest lästa inlägg 2022

blogg, topplista, #500, box communications, content, content-strategi

Inlägg #500 och 10 i topp-listan över mest lästa inlägg 2022

Så här i början av ett nytt år brukar vi titta på vilka blogginlägg som tilldrog sig mest intresse under föregående år. Att regelbundet skriva texter om olika ämnen som tangerar vår verksamhet är en del i den långsiktiga content-strategi som vi sjösatte 2010. Och långsiktiga har vi verkligen varit, för faktum är att detta är inlägg nummer femhundra som vi har publicerat sedan starten för närmare 12 år sedan. Det innebär att vi i genomsnitt har publicerat drygt 40 inlägg per år. Det kräver uthållighet men kanske framför allt kreativitet, för när idéerna tryter och skrivkrampen är som värst är det genom kreativa grepp man oftast tar sig vidare.

 

Anledningen till att vi gör det, och rekommenderar våra kunder att göra detsamma, är att med rätt angreppssätt kan en blogg vara ett mycket effektivt verktyg för driva trafik till sin hemsida, både på kort- och lång sikt. Genom att dela med sig av information kan man såväl bredda sin egen kunskap som andras och på kuppen stärka sitt varumärke vilket i slutänden kan öka chanserna till nya affärsmöjligheter.

 

Nog om detta, om vill du ha mer information om bloggande går det bra att höra av dig. Nedan följer de tio mest besökta och lästa inläggen 2022, några var nya medan andra är så kallade ”ever greens” som har följt med ett tag. (klicka på rubriken om du vill läsa hela inlägget)

 

 

1. BUDSKAPSPLATTFORMEN, GRUNDEN FÖR ALL KOMMUNIKATION (Återigen)

Att budskapsplattformen alltid är aktuell visar intresset för detta inlägg som är en av våra riktiga ”evergreens”, som vi också uppdaterar med jämna mellanrum. Att budskapsplattformen utgör en viktig hörnsten i all kommunikation är ställt utom allt tvivel och det är tydligt också när vi ser besöksfrekvensen. De senaste årens föränderliga värld gör sannolikt också att fler ser över sin budskapsplattform lite mer frekvent nu för tiden.

 

 

2. Kommunikation i turbulenta tider

Under 2022 blåste det iskalla vindar över börsen och de noterade bolagen. Och den kommunikation som fungerade förut var inte lika gångbar längre. För att hjälpa till på vägen skrev vi ett kort inlägg där vi samlade ett antal texter och en podd med olika råd om vad man kan göra när det är turbulenta tider.

 

 

3.Budskapsplattformens ABC

Ännu ett bevis på att budskapsplattformen är något som intresserar många är att Budskapsplattformens ABC i år klättrar från plats 5 till 3. Även detta inlägg har varit med ett tag och visar på vikten av att försöka expandera och hitta nya vinklar på ett populärt ämne.

 

 

 

4. BUDSKAP, 9 SEKUNDER & 27 ORD, DEN PERFEKTA PITCHEN! - 2.0 

Även detta inlägg är en ”evergreen”. Hur man formulerar den perfekta pitchen är gångbart i alla tider, och inte minst en viktig del i en budskapsplattform. I år tappar den dock två placeringar i jämförelse med förra året.

 

 

5. Ericssons börje ekholm och krypto-vd:ar bidrog till rekordmånga börs-vd:ar på twitter 2022

2022 var det nionde året i rad som Box Communications undersöker hur digitala börs-vd:arna är. Som vanligt använde vi Twitter som en temperaturmätare eftersom det är den digitala mötesplats där många av samhällets viktigaste aktörer inom politik, media, investeringar och näringsliv återfinns.

 

 

6. NÄR HADE NI EN BUDSKAPSWORKSHOP SENAST?

När vi nyligen lämnat en pandemi, har krig i vårt närområde, har stigande räntor och skenande priser som allt sammantaget ser ut att driva oss in i en lågkonjunktur kommer förutsättningarna för många bolag att ändras radikalt. Affärsmodeller kommer i många fall att behöva anpassas och det kommer nog även vara på sin plats att se över sina budskap och genomföra en budskapsworkshop. (Som ju ligger till grund för en ny budskapsplattform). Har klättrat från plats 9 förra året.

 

 

7. Har er equity story tillräckligt mycket fomo?

En Equity Story kan man säga är en budskapsplattform riktat mot målgruppen investerare. Den har som syfte att skapa en snabb, begriplig och inbjudande överblick över bolagets framtida utveckling. Locka till köp helt enkelt. Det faktum att inlägget kom med på topplistan i år men inte förra året är ett tydligt tecken på inlägget från 2020 är lika aktuell i dag som när den skrevs. Det faktum att det just nu råder en helt ny logik på aktiemarknaden gör säkert att det är många som måste se över sina Equity Storys.

 

 

8. DET ÄR INTE ANALYTIKERNA SOM AVGÖR – OM VINSTVARNINGAR OCH MAR

Vinstvarningar är någonting som ständigt finns på agendan. I kombination med regelverket MAR kan det skapa lite huvudbry för många bolag. Och även om analytikertäckningen numera inte är så stor, förutom för de största bolagen, så är det viktigt att veta att det inte är analytikerna som avgör förväntningarna och hur man ska förhålla sig till regelverket MAR. Inlägget var med även förra året men tappar en placering i år.

 

 

9. BUDSKAP SOM NÅR UT, TÄNK “7-REGELN”

Att ta fram bra budskap är bara halva jobbet, om de inte når ut och upprepas många gånger riskerar de att inte nå målgrupperna.

 

 

 

10. Kommunikationsutmaningar 2022 – en spaning

I början av varje år tittar Box Communications i spåkulan och gör en liten spaning om de utmaningar och möjligheter som företag och organisationer kan tänkas stå inför under det nya året.

 

 

 

För mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */