Kommunikation i turbulenta tider
Kommunikation i turbulenta tider
Hej!
Turbulensen kommer nog att fortsätta ett bra tag till. Att räntehöjningar till slut skulle få stora effekter är ingen överraskning, för det är ju hela poängen. Men efter ett decennium med låga räntor tar det en stund att acklimatisera sig. Och när nu centralbanker, med amerikanska Federal Reserve i spetsen, talar om "higher for longer så börjar det gå upp för de flesta att vi nog får leva med högre räntor ett tag. Än så länge har konsumenterna lyckats övervintra, men frågan är hur mycket kraft som finns kvar. I USA är kreditkortsskulder uppe på rekordnivåer. Hittills har marknaden lyckats absorbera alla kreditproblem, som de amerikanska småbankerna och diverse fastighetsbolag, men någonstans lurar en svart svan som riskerar att synliggöra större problem. Kriser har ju en tendens att skaka fram både nya och gamla synder.
Den stora frågan är om "higher for longer" påverkar huruvida den ekonomiska landningen blir hård istället för mjuk eller något mittemellan? Efter en väldigt lång period när investerare i stort sett bara sett möjligheter letar man nu efter svagheter och brister. Kriget i Ukraina, Hamas terroristattack på Israel, inflation, störningar i leveranskedjan, ränteuppgångar och risken för en stundande lågkonjunktur gör att många affärsmodeller ifrågasätts. Särskilt utsatta är bolag där intäkterna ligger en bit in i framtiden, vilket blir extra påtagligt för bolag som har behov av externt kapital i närtid. Det är nog ställt bortom allt tvivel att den kommunikation som fungerade igår inte fungerar lika bra idag.
Alla bolag drabbas mer eller mindre när riskpremien ökar, så några frågor de flesta kan ställa sig är:
- Har vi en rättvisande värdering?
- Förstår investerarna vår equity story?
- Är våra övergripande budskap i linje med nuvarande verksamhet?
- Hur lång runway har vi idag och vad kan vi göra för att förlänga den?
- Kan vi besvara den kritiska frågan?
- Får vi tillräckligt med uppmärksamhet?
- Är dagens värdering ett problem?
Svaren och lösningen på ovanstående, och andra kommunikativa utmaningar, kanske du kan hitta bland texterna och podden nedan eller bland de cirka 500 andra inläggen vi skrivit genom åren som du hittar HÄR. Om du behöver ett bollplank för att bättre förstå hur man kan navigera i dessa tider går det utmärkt att mejla eller ringa mig, Mikael Zillén, mikael.zillen@boxcomm.se - 0762-13 00 40. Med lång erfarenhet från både finansbranschen och strategisk rådgivning till börsbolag kan jag bistå er med den hjälp ni behöver.
Längst ner finns en lista över några av de tjänster vi på Box Communications erbjuder som kan hjälpa er att uppnå en rättvisande värdering.
Några utvalda inlägg och en podd
Några av våra tjänster inom Investor Relations
- Börsnoteringar
- Budskapsplattform
- Equity Story/Investment Case
- Finansiell PR
- PR för finansiella institutioner
- Kapitalanskaffning
- M&A-kommunikation
- Perceptionsstudier
- Kapitalmarknadsdagar
- Social Investor Relations (IR)
- Podcasts (IR-podd)
- Företagsfilmer och vd-intervjuer
- Startup-rådgivning
- Stöd och bollplank för vd och styrelse
- Årsredovisningar
Behöver ni hjälp eller undrar över något?
Kontakta: Mikael Zillén, vd Box Communications
Tel: +46 762 13 00 40 | Mejl: mikael.zillen@boxcomm.se
No Comments