De 10 mest lästa inläggen från 2021 – från budskap och hur man når ut till twittrande börs-vd:ar
Så här i början av 2022 kan det vara intressant, för oss i alla fall, att titta på vilka blogginlägg som tilldrog sig mest intresse under förra året. Som en del i en långsiktigt content-strategi har vi alltsedan starten för över 10 år sedan regelbundet publicerat blogginlägg på vår hemsida. Med rätt angreppssätt kan en blogg vara ett mycket effektivt verktyg för driva trafik till sin hemsida, både på kort- och lång sikt. Genom att dela med sig av information kan man såväl bredda sin egen kunskap som andras och på kuppen stärka sitt varumärke.
Nog om detta, vill du mer information om bloggande kan du antingen höra av dig eller läsa inlägget ”Hur mår bloggen 2021?”. Nedan följer de tio mest besökta och lästa inläggen 2021, några var nya medan andra har följt med ett tag:
Att budskapsplattformen alltid är aktuell visar intresset för detta inlägg som är en av våra riktiga ”evergreens”, som vi också med jämna mellanrum uppdaterar. Att budskapsplattformen utgör en viktig hörnsten i all kommunikation är ställt utom allt tvivel och det är tydligt också när vi ser besöksfrekvensen.
Att även årets tvåa är ”evergreen”, det vill säga är ett inlägg som fortsätter att leverera år efter år, visar tydligt på att en blogg verkligen är ett långsiktigt kommunikationsverktyg. Hur man formulerar den perfekta pitchen är gångbart i alla tider.
Vi har de senaste åtta åren kartlagt hur svenska börs-vd:ar kommunicerar digitalt, men Twitter som en utgångspunkt. Topplistorna 2021 över de twittrande vd:arna på Nasdaq Stockholms huvudlistor även inkluderat First North Growth Market, NGM och Spotlight kvalar in på en tredje plats.
Om det var svårt att bryta igenom bruset tidigare så har noteringstsunamin de senaste åren inte gjort det lättare, men allt är inte kolsvart. Med den ”pitchen” lyckades detta bli det fjärde mest lästa inlägget 2021.
Ännu ett bevis på att budskapsplattformen är något som intresserar många. Även Budskapsplattformens ABC har varit med ett tag och på vikten av att försöka expandera och hitta nya vinklar på ett populärt ämne.
Traditionsenligt avslutar vi vår årliga kartläggning av de twittrande vd:arna med segerintervjuer med vinnarna. I år med vd:ar för Large-, Mid- och Small Cap från Nasdaq Stockholm huvudlista samt First North, NGM och Spotlight. Att aktieägarna i Precise Biometrics är engagerade och intresserade visar det stora intresse som intervjun med vd Stefan K Persson fick.
Efter en våg av så kallade omvända vinstvarningar, det vill säga att bolag går ut och berättar att det går bättre än väntat, skrev vi ett inlägg om att det inte är analytikerna som avgör förväntningarna och hur man ska förhålla sig till regelverket MAR.
Som nämnts ovan har vi de senaste åtta åren kartlagt börsbolagens och dess vd:ars användning av Twitter. Varje år ställer vi några frågor till vinnarna och u detta inlägg kan läsaren hitta alla årets vinnarintervjuer samlade på en plats.
Nu när vi befinner oss mitt i en pandemi, som har ändrat affärsmodeller och förutsättningarna för de flesta verksamheter, så kan det nog vara på sin plats att se över sina budskap och genomföra en budskapsworkshop. Det gäller ju egentligen alltid och det verkar ju många hålla med om.
Bra budskap kan bara göra halva jobbet, om de inte upprepas många gånger riskerar de att inte nå målgrupperna.
No Comments