Blogg och Nyheter

Vem har makten över kommunikationen?

Börsen får ofta frågor om huruvida bolag måste skicka ut pressreleaser om olika nyheter. De frågorna rör nästan uteslutande negativa nyheter. Det händer mycket sällan att frågan gäller goda nyheter. Genom att ducka för att kommunicera fakta som oftast ändå sipprar ut, lämnar bolaget över agendan till någon annan, som

Mäta IR, går det och i sådana fall hur?

Bra kommunikation med investerarna bygger förtroende, skapar en större förståelse för bolagets verksamhet och ökar transparensen. För att uppnå detta krävs det att man regelbundet följer upp de insatser man genomför med såväl kvalitativa som kvantitativa mätmetoder och stämmer av resultaten mot förutbestämda mål. I dagsläget finns ingen allmänt vedertagen metod

Tar PledPharmas sociala mediesatsning till nästa fas

Byrån har erhållit uppdraget att utveckla specialistläkemedelsbolaget PledPharmas strategi för sociala medier. Ett av huvudmålen för PledPharma, som är listat på NASDAQ OMX First North, är att på ett bättre sätt nå ut till befintliga och potentiella aktieägare för att därigenom öka kännedomen om bolaget och dess verksamhet. -          Att inkorporera

The IR-plan – best friend of the budget process

Times of great uncertainty normally mean that the budget process includes large or small cutbacks. How the savings will affect your part of the organization depends on how well you can argue for your department’s needs and your ability to back the arguments with facts. Last year we wrote about the

IR-planen – budgetprocessens bästa vän

Tider av stor osäkerhet brukar ofta innebära att budgetarbetet innehåller större eller mindre åtstramningar. Sparbetingen landar naturligtvis olika beroende på hur väl man kan argumentera för just sitt område och då är det viktigt att kunna underbygga sina argument med fakta. Vikten av att ha en IR-plan som karta och kompass

Investor Relations, IR, Investerarrelationer, IR byrå, Aktier, Börskurs, värdering

Fyller på lådan med ny kompetens

Ingrid Östhols ansluter till byråns team av seniora rådgivare. Ingrid kommer närmast från Biolin Scientific, där hon varit kommunikationschef. Ingrid är civilekonom och har en journalistutbildning från Poppius. Tidigare har Ingrid bland annat arbetat med noteringar på NASDAQ OMX, varit kommunikationsrådgivare hos Publicera och buy side-analytiker på Handelsbanken Fonder. För mer

Makroläget största IR-utmaningen 2012 tycker börsbolagen

Vår årliga IR-enkät, som genomfördes under november och december, visar att hantera makro- och börsturbulens utgör den största IR-utmaningen för 2012. Dubbelt så många bolag deltog i årets enkät i jämförelse med 2010, vilket visar på börsbolagens stora intresse för att diskutera frågor som berör investerarrelationer. Sammanlagt svarade 120 börsbolag, motsvarande

Twitter is gaining momentum among Swedish listed companies

Box Communications recurring analysis of the use of Twitter by Swedish listed companies’ shows that companies with a Twitter account has increased by over 60 percent since year end. A little bit over half the Large Caps have a twitter account, corresponding figures for Mid and Small Caps are approximately